Markten veranderen, zo ook die van de drankensector. En degene die dat alleen maar met treurige ogen kan aanzien is Heineken. Zo schrijft Welingelichte Kringen dat de machtspositie van Heineken afbrokkelt. Wat is er aan de hand?c
Tien jaar geleden had Heineken 42% van het marktaandeel. Bijna de helft van mensen kocht Heineken in de supermarkt. Maar die cijfers behoren allang tot het verleden. Er zijn een paar redenen waarom Heineken het zo moeilijk heeft.
Een van de redenen is dat steeds meer Nederlanders bezig zijn met een gezondere levensstijl. Met name bij jongeren zie je een verandering in hun gedrag, waar alcohol drinken niet meer per se bij hoort. Daar moet wel meteen de kanttekening bijgemaakt worden dat Heineken alcoholvrije bier verkoopt: Heineken 0.0.
Het is iets waar volop geadverteerd wordt via influencers op social media. Je ziet bijvoorbeeld YouTuber Kalvijn regelmatig reclame voor de drank maken.
Een andere belangrijke reden is dat de overheid aan het begin van vorig jaar de accijnzen heeft verhoogd. Daardoor is het ineens duurder en dat zorgt er meteen voor dat er dus minder verkocht wordt.
Voor jongeren valt er van alles te kiezen. Het aanbod aan dranken is breed. Alcoholvrije dranken zijn populair, maar likeuren (zoeter zijn van smaak) en shotjes doen het ook altijd goed. En daarin is ook veel keuze. Een paar voorbeelden:
Het bestverkochte bier in Nederland is geen Heineken, maar Hertog Jan. Dat is overigens al sinds 2022 het geval.
Drink jij weleens bier? En wat is dan je lievelingsbier? Laat het ons vooral weten in de comments.
Vergeet niet mee te doen met onze prijsvraag.
Foto: Pexels