Markten veranderen, zo ook die van de drankensector. En
degene die dat alleen maar met treurige ogen kan aanzien is
Heineken. Zo
schrijft
Welingelichte Kringen dat de machtspositie van Heineken afbrokkelt. Wat
is er aan de hand?
Tien jaar geleden had Heineken 42% van het marktaandeel.
Bijna de helft van mensen kocht Heineken in de supermarkt. Maar die cijfers behoren
allang tot het verleden. Er zijn een paar redenen waarom Heineken het zo
moeilijk heeft.
Gezondere levensstijl van Nederlanders
Een van de redenen is dat steeds meer Nederlanders bezig
zijn met een gezondere levensstijl. Met name bij jongeren zie je een
verandering in hun gedrag, waar alcohol drinken niet meer per se bij hoort.
Daar moet wel meteen de kanttekening bijgemaakt worden dat Heineken
alcoholvrije
bier verkoopt: Heineken 0.0.
Het is iets waar volop geadverteerd wordt via influencers op
social media. Je ziet bijvoorbeeld YouTuber Kalvijn regelmatig reclame voor de
drank maken.
Accijnzen zijn
verhoogd
Een andere belangrijke reden is dat de overheid aan het
begin van vorig jaar de accijnzen heeft verhoogd. Daardoor is het ineens
duurder en dat zorgt er meteen voor dat er dus minder verkocht wordt.
Wat drinken jongeren dan?
Voor jongeren valt er van alles te kiezen. Het aanbod aan
dranken is breed. Alcoholvrije dranken zijn populair, maar likeuren (zoeter
zijn van smaak) en shotjes doen het ook altijd goed. En daarin is ook veel keuze.
Een paar voorbeelden:
Wat is de beste verkochte bier in Nederland van dit moment?
Het bestverkochte bier in Nederland is geen Heineken, maar Hertog
Jan. Dat is overigens al sinds 2022 het geval.
Drink jij weleens bier? En wat is dan je lievelingsbier? Laat
het ons vooral weten in de comments.
Vergeet niet mee te doen met
onze prijsvraag.
Foto: Pexels