Nederlandse accijnzen zorgen voor meer bier aankopen bij onze buurlanden

Nieuws
door Redactie
maandag, 15 december 2025 om 15:45
bieronderzoek
Nederlandse bierdrinkers maken steeds vaker bewustere keuzes en dat is duidelijk terug te zien in de opmars van alcoholvrij speciaalbier. Dit blijkt uit het meest recente Nationaal Bieronderzoek dat uitgevoerd is in opdracht van Nederlandse Brouwers.
Dat alcoholvrije drank populairder wordt de afgelopen maanden was al duidelijk, maar uit het recente Nationaal Bieronderzoek is naar voren gekomen dat Nederlandse bierdrinkers steeds vaker voor een alcoholvrij speciaalbiertje kiezen. Ruigrok onderzoek & advies voerde in opdracht van Nederlandse Brouwers het nieuwe onderzoek uit en daar kwam deze trend in naar voren. 

Bier blijft populair en staat symbool voor gezelligheid

Ondanks veranderende voorkeuren blijft bier diep verankerd in de Nederlandse cultuur. Zo drinkt 42% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder regelmatig bier. Pilsener blijft daarbij het meest gekozen type, gevolgd door alcoholvrij bier en speciaalbier.
Bier wordt vooral geassocieerd met samenzijn en ontspanning. De meeste consumenten drinken hun bier thuis (71%) of bij vrienden en familie (48%). Ook restaurants, feestjes en cafés of kroegen blijven belangrijke plekken waar bier wordt gedronken.
Bepaalde momenten lenen zich volgens bierdrinkers extra goed voor een biertje. Warme zomerdagen springen eruit met 59%, gevolgd door informele bijeenkomsten met vrienden of familie. Gezelligheid is daarbij de belangrijkste associatie. Alleen bier met alcohol is allang niet meer het belangrijkste.

Alcoholvrij bier en speciaalbier in de lift

Alcoholvrij bier wordt door een groeiende groep consumenten gezien als een serieus alternatief voor het klassieke biertje. Ongeveer twee derde van de drinkers van alcoholvrij bier kiest hier bewust voor ter vervanging van alcoholhoudend bier, bijvoorbeeld wanneer er nog gereden moet worden.
Ongeveer de helft van alle consumenten beschouwt alcoholvrij bier inmiddels als gelijkwaardig alternatief. Vooral alcoholvrij speciaalbier zit duidelijk in de lift en groeit al meerdere jaren op rij.

Prijsverschillen doen reizen

Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat bier ook allang niet meer altijd in Nederland gekocht wordt. De reden hiervoor is dat de prijzen in ons lang vaak hoger liggen dan in België en Duitsland. De Nederlandse accijnzen gooien roet in het eten voor lokale producenten die te maken hebben met flinke omzetverliezen.
Daarnaast loopt Nederland ook flink wat belasting mis door de hoge accijnzen. De organisatie van brouwers waarschuwt dat verdere verhogingen van accijnzen en BTW het probleem alleen maar zullen verergeren.
loading

Loading