De personeelstekorten in de horeca lijken minder te worden volgens ondernemers. Volgens verschillende horecaondernemers lijkt het weer op het niveau van voor de pandemie.
Heb je het gevoel had de laatste paar jaar dat je lang moest wachten op een kopje koffie of andere bestelling? Dat zou zomaar verleden tijd kunnen zijn. Het enorme gebrek aan personeel lijkt inmiddels voorbij. Klanten hoeven daardoor niet langer een half uur te wachten voor een simpele kop koffie.
De Horeca Groep, een horecaorganisatie in Leiden is gestopt met het inzetten van zzp’ers. Volgens Tom Peerdeman, manager van de Horeca Groep komen er meer reacties binnen van koks die willen werken in loondienst.
‘We hebben niet te klagen over de nieuwe aanwas. De situatie is een heel stuk beter dan de situatie van een aantal jaar geleden.’- Tom Peerdeman
Volgens Laurens Meyer, van de Meyer Horeca Groep, kan het zo zijn dat de reacties op vacatures komen van voormalig zzp’ers die nu in loondienst willen werken. Ook kan het personeel zijn van horecaorganisaties die verdwenen zijn. Het personeel zoekt dan nieuw werk.
Om meer personeel aan te trekken is het imago van werken in de horeca flink veranderd. De cao is aangepast en de salarissen in de horeca zijn verbeterd. Ook wordt er door ondernemers meer voor gezorgd om een goede werksfeer te creëren.
De horecaondernemers vinden dat zij meer waarde moeten hechten aan hun personeel en ervoor moeten zorgen dat er een fijne werksfeer is. Ondernemers willen namelijk het liefst dat personeel goed getraind wordt en voor langere tijd bij hen blijft.
De personeelstekorten zorgde ervoor dat er veel creatieve oplossingen moesten komen. Zo werd er steeds meer gebruik gemaakt van QR-codes. Ook waren er volgens van Meyer steeds meer horecazaken die mensen zelf hun eten van de bar lieten halen, in ruil voor korting. Dit maakt het voor de klanten dan ook aantrekkelijker.
Heb je onze lifestyle sectie al gezien?