Nederlanders dronken veel minder
bier in
2024.
Voornamelijk de kleine brouwerijen hadden hier last van. De klap kwam hard voor
de kleine brouwerijen, vertelt Kees Schouten van de Noord-Hollandse
Bierbrouwerij in gesprek met NH-Nieuw
Schouten zegt dat de flinke verhoging op bieraccijns en de
stijgende prijzen in grondstoffen een harde klap zijn voor de kleine brouwers.
Daarbij komt dan ook kijken dat er 3,4% minder bier is gekocht dan het jaar
ervoor.
Hogere accijnzen sinds 2024 zorgen voor problemen
Accijns werden eerst bepaald op hoeveelheden suikers. Dit
werd ook wel graden Plato genoemd. Het ging dan om droge opgeloste stoffen die
voornamelijk suikers bevatten. Sinds 1 januari 2024 is dit systeem verandert. Toen
ging het om de alcoholpercentages. Voor kleine brouwerijen die verschillende
bieren maken is dit een administratieve nachtmerrie volgens Schouten. Zo is te
lezen op
NH-nieuws.
Lichte bieren versus speciaalbier
De accijns worden bepaald op de hoogte van het
alcoholpercentage. Als het percentage hoger uitvalt, dan moeten brouwerijen
hier meer belasting over betalen.
Kleine brouwerijen hebben geprobeerd om lichte bieren te
maken, zodat de accijns lager uitviel. Dit werd alleen niet goed verkocht omdat
fans van speciaalbier liever een hoger alcoholpercentage hebben. Liefhebbers
van speciaalbier hebben liever een zwaar, dan licht bier.
‘Speciaalbier moet smaakvol en zwaarder zijn.’Kees Schouten
Omdat consumenten graag zwaarder speciaalbier willen,
ontstaat er volgens schouten een vicieuze cirkel. De hoge prijzen van
speciaalbieren zijn voor consumenten niet aantrekkelijk, terwijl lichte bieren
niet als ‘speciaal’ gezien worden.
Alcoholvrij bier flink in prijs gestegen
De grootste prijsstijgingen zitten niet in alcoholhoudend
bier, maar juist in het alcoholvrije bier. Deze vallen sinds 2024 niet meer
onder accijns, maar onder verbruikersbelasting, samen met frisdranken en
vruchtensap.
In deze categorie werd in 2024 een flinke verhoging in de
belasting doorgevoerd van bijna 200%.
In 2024 is er dan ook een flinke daling geweest in de
verkopen van alcoholvrij bier. Het aantal verkopen nam af met 2,7%. Het
alcoholvrije bier werd in de jaren ervoor juist populairder.
Volgens de Stichting Dranken Nederland gaat het niet meer om
volksgezondheid, maar is het enige doel nog geld verdienen. De gezonde
alternatieven wordt volgens de stichting
namelijk afgestraft door de prijzen zo erg te verhogen.
Stijgende vraag naar speciaalbier
Er is wel een groeiende populariteit als het gaat om
speciaalbier. Vooral grote brouwerijen kunnen hier goed van profiteren.
Kleine brouwerijen hebben meer moeite met hun producten
binnen horecagelegenheden te krijgen. De horeca koopt namelijk vaak in via
grote distributeurs, hierdoor worden de kleine brouwerijen sneller over het
hoofd gezien.
In
dit overzicht vind je meer van onze bierproducten.
Foto: Pexels