Een Nederlandse vastgoedondernemer heeft in ’s-Heerenberg een Oekraïense Didko bierbrouwerij van een zekere ondergang gered. Daarmee heeft hij een wanhopige ondernemer uit een nachtmerrie geholpen om hem een hoopvolle toekomst te bezorgen.
De Oekraïense oorlogsvluchteling en ondernemer Evgeny Bilichenko wist zich afgelopen jaar geen raad meer. Hij had een succesvolle bierbrouwerij met internationale bekendheid, maar bevond zich in een regelrechte nachtmerrie. Zijn bedrijf stond op het punt om failliet te gaan, hoe populair zijn biermerk Didko ook was in het buitenland.
De reden was een enorme verbouwing die plaats moest vinden en de aanschaf van nieuwe spullen. De onkosten waren zo hoog, terwijl zijn bier minder opleverde. Het werd op een gegeven moment zo erg dat Bilichenko de huur van de brouwerij niet meer kon betalen. Dus klopte hij in november bij zijn Nederlandse huurbaas aan met de melding dat hij failliet zou gaan.
Jorris Te Pas, eigenaar van Te Pas VDK Vastgoed uit Doetinchem, hoorde het verhaal van zijn Oekraïense huurder en besloot dat hij het niet liet gebeuren.
‘Vanaf de zomer ging het steeds slechter met de brouwerij, maar Evgeny was daar heel open over. Het was oprecht heel sneu. Investeerders vertrouwden ze gewoon niet omdat ze geen Nederlands spreken. Daarom kregen ze geen financiering en kwamen ze verder in de problemen.’- Jorris Te Pas
Te Pas besloot om de brouwerij in ’s-Heerenberg over te nemen en zo een einde aan de nachtmerrie van Bilichenko te maken. De brouwer is ongelooflijk blij dat zijn biermerk gered is van de ondergang. Maar daar eindigt de hulp van Te Pas niet.
De ondernemer besloot namelijk om nog een stap verder te gaan. Hij verving alle apparatuur van Bilichenko. Zo werden er nieuwe ketels geplaatst in de brouwerij en wordt er uitgebreid met meer oppervlakte en een eigen afvullijn. Er is wel eén maar: van de 178 Didko bieren moeten er flink wat plaats maken.
Nu de hele productie in eigen handen is, kan de bierbrouwer zich richten op de afzetmarkt. Zijn bier is al bekend in Duitsland, België, Tsjechië en Litouwen, maar in eigen land nog niet. Daarom moet er bekendheid komen in Nederland.