Een Nederlandse vastgoedondernemer heeft in ’s-Heerenberg een
Oekraïense Didko bierbrouwerij van een zekere ondergang gered. Daarmee heeft hij een
wanhopige ondernemer uit een nachtmerrie geholpen om hem een hoopvolle toekomst
te bezorgen.
De Oekraïense oorlogsvluchteling en ondernemer Evgeny Bilichenko
wist zich afgelopen jaar geen raad meer. Hij had een succesvolle bierbrouwerij
met internationale bekendheid, maar bevond zich in een regelrechte nachtmerrie.
Zijn bedrijf stond op het punt om failliet te gaan, hoe populair zijn biermerk
Didko ook was in het buitenland.
De reden was een enorme verbouwing die plaats moest vinden
en de aanschaf van nieuwe spullen. De onkosten waren zo hoog, terwijl zijn bier
minder opleverde. Het werd op een gegeven moment zo erg dat Bilichenko de huur van
de brouwerij niet meer kon betalen. Dus klopte hij in november bij zijn
Nederlandse huurbaas aan met de melding dat hij failliet zou gaan.
Huurbaas springt in de bres voor zijn huurder
Jorris Te Pas, eigenaar van Te Pas VDK Vastgoed uit
Doetinchem, hoorde het verhaal van zijn Oekraïense huurder en besloot dat hij
het niet liet gebeuren.
‘Vanaf de zomer ging het steeds slechter met de brouwerij,
maar Evgeny was daar heel open over. Het was oprecht heel sneu. Investeerders
vertrouwden ze gewoon niet omdat ze geen Nederlands spreken. Daarom kregen ze
geen financiering en kwamen ze verder in de problemen.’
- Jorris Te Pas
Te Pas besloot om de brouwerij in ’s-Heerenberg over te
nemen en zo een einde aan de nachtmerrie van Bilichenko te maken. De brouwer is
ongelooflijk blij dat zijn biermerk gered is van de ondergang. Maar daar
eindigt de hulp van Te Pas niet.
Bier muur - Biercap collector - Bierdopjes verzamelmap - Bierfles - Mancave decoratie - Cadeau mannen - Vaderdag cadeau - Cadeautje voor papa - Kerstcadeau - Kerstcadeau voor mannen - Valentijn - Valentijn decoratie - Valentijn cadeautje voor hem
De ondernemer besloot namelijk om nog een stap verder te
gaan. Hij verving alle apparatuur van Bilichenko. Zo werden er nieuwe ketels
geplaatst in de brouwerij en wordt er uitgebreid met meer oppervlakte en een
eigen afvullijn. Er is wel eén maar: van de 178 Didko bieren moeten er flink
wat plaats maken.
Nu de hele productie in eigen handen is, kan de bierbrouwer
zich richten op de afzetmarkt. Zijn bier is al bekend in Duitsland, België, Tsjechië
en Litouwen, maar in eigen land nog niet. Daarom moet er bekendheid komen in Nederland.