Het wereldberoemde biermerk Guinness wordt voortaan door een
andere partij gemaakt. Eigenaar Diageo heeft het merk niet verkocht, maar wel
een groot deel van haar belang in de brouwerij in Ghana. Dat kondigt Diageo plc aan in een officiële mededeling.
Het
bedrijf heeft haar belang van maar liefst 80,4 procent in Guinness Ghana
Breweries plc verkocht aan Castel Group. Daarmee is Diageo’s Afrikaanse partner
de nieuwe producent van verschillende drankenmerken. Hieronder vallen naast
Guinness onder andere Orijin, Smirnoff Ice, Malta en Alvaro.
Diageo blijft de eigenaar van Guinness en andere merken
Diageo verkoopt de merken zelf niet, maar licenseert Castel
Group om de dranken te gaan produceren. Daar krijgt de nieuwe producent telkens
royalty's voor. Deze constructie zorgt ervoor dat Diageo de touwtjes in handen
houdt over de merken en de marketingstrategie eromheen kan blijven bepalen.
De drankengigant heeft met Castel Group meerdere
partnerschappen lopen, waarbij de producent partner van Diageo in totaal 12 Afrikaanse
markten is. Het bedrijf heeft daarbij aanzienlijke expertise bij het produceren
van verschillende dranken. Dit zou betekenen dat de keuze van Diageo niet ten
nadele van de verschillende dranken zou komen.
Gregory Clerc, Chief Executive Officer van Castel, vertelt
dat de overname een nieuwe mijlpaal markeert voor Castel Group. Het bedrijf
heeft nu 22 Afrikaanse landen in haar portfolio met verschillende merken.
Niet het eerste Guinness onderdeel dat van eigenaar
wisselt
Hoewel Guinness niet helemaal verkocht wordt, maar het hier
slechts om een belang in de Afrikaanse productie gaat, is het een grote stap van
Diageo. En het is niet de eerste strategische stap van de drankengigant in een
lastige tijd voor alcoholische dranken.
In 2022 verkocht Diageo Guinness Cameroon al aan Castel Group.
Afgelopen jaar werd ook het belang dat Diageo in Guinness Nigeria had al van de
hand gedaan. Dit ging niet naar Castel Group, maar naar Tolaram.