Er liggen grote kansen op het gebied van laag-alcoholische en non-alcoholische dranken. Dat vertelt Debra Crew, CEO van Diageo, tijdens een persbriefing rondom de resultaten van het merk. Het merk ziet ruimte voor groei op het segment in de drankenindustrie.
Diageo heeft afgelopen week haar financiële cijfers bekendgemaakt en daar hoorde ook een persmoment bij op het hoofdkantoor in Londen. Hier sprak Crew haar mening uit over het segment laag- en non-alcoholische dranken.
Waar de verkoop van sommige hoog-alcoholische dranken gedaald is, is de verkoop van andere dranken juist gestegen. Zo dalen de cijfers rondom rum en wodka en is ook whisky minder vaak verkocht.
In die laatste categorie benadrukt Crew dat de Schotse drank nog steeds erg trending is, maar dat de markt wel een paar tegenslagen gehad heeft. Wat betreft tequila is er een flinke groei te zien in 2024. Deze drank vertegenwoordigt meer dan 10 procent van de groei.
Wat betreft de niet alcoholische dranken meldt Crew dat Diageo ze er erg enthousiast over is. Deze categorie en de categorie met laag alcoholische dranken hebben allebei ontzettend goed gepresteerd in 2024.
‘Mensen willen dit soort verfijnde ervaring, ze willen het gevoel hebben dat als ze uitgaan, dat je weet dat je nog steeds uit bent, maar je weet ook dat je je wilt matigen en dus kun je heen en weer schakelen.’- Debra Crew
Een drank die volgens Crew niet meer trending is, is rum. Deze drank ligt volgens de Diageo CEO stil, terwijl ook wodka rake klappen krijgt. Dit is onder andere te wijten aan kant en klare producten zoals RTD’s.
Het rummerk Captain Morgan zag de verkopen met 8 procent dalen. Toevallig is dat ook het percentage dat de verkoop van de algehele rumtak van Diageo afgenomen is.
De drankengigant heeft afgelopen jaar erg sterk ingezet op alcoholvrije dranken. Het portfolio is met ru9im 50 procent gegroeid. De groep kocht nieuwe merken zoals Ritual Zero Proof uit Chicago, Seedlip en kwam daarnaast met alcoholvrije alternatieven van Gordon’s Gin en andere merken.