RTD’s worden steeds populairder bij de buren en daar liggen kansen voor ons land

Nieuws
maandag, 27 januari 2025 om 8:01
rtd cocktail

De populariteit van RTD’s neemt wereldwijd toe. Naast de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, worden de kant en klare mixdrankjes steeds vaker gekozen door jongeren in Duitsland. Voor de horeca geeft dat nieuwe inzichten én kansen.

Een recent onderzoek van CGA Strategy Ltd. heeft uitgewezen dat Ready to Drink- drankjes nog steeds flink groeien, terwijl andere dranken het soms moeilijk hebben. De populariteit van de mixdrankjes krijgt wereldwijd steeds meer voet aan de grond, waaronder in Duitsland.

RTD’s bieden kansen voor de horeca

Volgens CGA is de categorie drankjes daarmee ondervertegenwoordigd in het land, dat steeds verder ontdekt wordt. Er liggen dan ook talloze kansen voor de horeca op dit gebied.

Tijdens het onderzoek van CGA werden 1000 consumenten ondervraagd. Daaruit bleek dat 35 procent van de mensen een toename van de RTD’s opgemerkt heeft in het afgelopen jaar. 39 procent van de ondervraagde mensen overweegt om Ready to Drink-drankjes te proberen in horecagelegenheden. Deze lijst wordt aangevoerd door consumenten uit Gen-Z.

De kansen liggen op het gebied dat nog niet veel mensen zelf een RTD meegenomen hebben tijdens het uitgaan. Slechts 22 procent van de ondervraagden deed dit. Dit terwijl 26 procent van de mensen wel een cocktail gedronken hebben. Als de drankjes in de horeca te koop zijn, is de kans op verkoop dus groot.

Kan de RTD zich meten met cocktails?

De kant en klare drankjes lijken ook de cocktails die in bars gemaakt worden een uitdaging te geven. Uit het onderzoek van CGA blijkt dat 79 procent van de mensen de prijs-kwaliteit verhouding van de mixdrankjes erg goed vindt. Dezelfde vraag over cocktails werd door 78 procent positief beantwoord.

De kwaliteit van het serveren blijft wat hoger bij de cocktails. Daarover is 87 procent van de mensen positief, tegenover 85 procent van de mensen die een RTD geserveerd kregen.

Tray24 (2x12)x 250ml GIMBER Ready To Drink blik Image
Tray24 (2x12)x 250ml GIMBER Ready To Drink blik
EUR37.99
Op voorraad
Koop op bol.

Variatie van spijs doet eten

Dat er groeikansen liggen bij RTD’s blijkt ook uit de vraag over de bereidheid om iets nieuws te proberen. 31 procent van de ondervraagden staat hiervoor open, waarvan een deel ook open staat voor een hele nieuwe RTD.

Als horecagelegenheden hun aanbod aanpassen en daar variatie in aanbrengen, is de kans groot dat mensen nieuwe drankjes kopen in die gelegenheid. Er moet dan wel voldaan worden aan de vraag naar gezonde opties zoals alcoholvrije dranken en dranken met weinig suiker. Verder moet er gelet worden op de prijzen en de smaak.

Ook kansen voor Nederland

Of de RTD in ons land geniet van diezelfde kansen, is niet gebleken uit het onderzoek. De groei van de sector geeft wel aan dát er kansen liggen. Als Nederlandse horecagelegenheden nu al in springen op de groeiende populariteit van de RTD, dan kan daar straks alleen maar voordeel uitgehaald worden.

Populair
Actueel
Laatste reacties