De populariteit van RTD’s neemt wereldwijd toe. Naast de Verenigde
Staten en het Verenigd Koninkrijk, worden de kant en klare mixdrankjes steeds
vaker gekozen door jongeren in
Duitsland. Voor de horeca geeft dat nieuwe inzichten
én kansen.
Een recent onderzoek van CGA Strategy Ltd. heeft uitgewezen
dat
Ready to Drink- drankjes nog steeds flink groeien, terwijl andere dranken
het soms moeilijk hebben. De populariteit van de mixdrankjes krijgt wereldwijd
steeds meer voet aan de grond, waaronder in Duitsland.
RTD’s bieden kansen voor de horeca
Volgens CGA is de categorie drankjes daarmee ondervertegenwoordigd in het land, dat steeds verder ontdekt wordt. Er liggen dan ook talloze
kansen voor de horeca op dit gebied.
Tijdens het onderzoek van CGA werden 1000 consumenten
ondervraagd. Daaruit bleek dat 35 procent van de mensen een toename van de RTD’s
opgemerkt heeft in het afgelopen jaar. 39 procent van de ondervraagde mensen
overweegt om
Ready to Drink-drankjes te proberen in horecagelegenheden. Deze
lijst wordt aangevoerd door consumenten uit Gen-Z.
De kansen liggen op het gebied dat nog niet veel mensen zelf
een RTD meegenomen hebben tijdens het uitgaan. Slechts 22 procent van de
ondervraagden deed dit. Dit terwijl 26 procent van de mensen wel een cocktail
gedronken hebben. Als de drankjes in de horeca te koop zijn, is de kans op
verkoop dus groot.
Kan de RTD zich meten met cocktails?
De kant en klare drankjes lijken ook de cocktails die in
bars gemaakt worden een uitdaging te geven. Uit het onderzoek van CGA blijkt dat
79 procent van de mensen de prijs-kwaliteit verhouding van de mixdrankjes erg
goed vindt. Dezelfde vraag over cocktails werd door 78 procent positief
beantwoord.
De kwaliteit van het serveren blijft wat hoger bij de cocktails.
Daarover is 87 procent van de mensen positief, tegenover 85 procent van de
mensen die een RTD geserveerd kregen.
Variatie van spijs doet eten
Dat er groeikansen liggen bij RTD’s blijkt ook uit de vraag over
de bereidheid om iets nieuws te proberen. 31 procent van de ondervraagden staat
hiervoor open, waarvan een deel ook open staat voor een hele nieuwe RTD.
Als horecagelegenheden hun aanbod aanpassen en daar variatie
in aanbrengen, is de kans groot dat mensen nieuwe drankjes kopen in die
gelegenheid. Er moet dan wel voldaan worden aan de vraag naar gezonde opties
zoals alcoholvrije dranken en dranken met weinig suiker. Verder moet er gelet
worden op de prijzen en de smaak.
Ook kansen voor Nederland
Of de RTD in ons land geniet van diezelfde kansen, is niet gebleken
uit het onderzoek. De groei van de sector geeft wel aan dát er kansen liggen. Als Nederlandse horecagelegenheden nu al in springen op de groeiende populariteit van de RTD, dan kan daar straks alleen maar voordeel uitgehaald worden.