Alcoholactieweek komt met kraakheldere boodschap rondom alcoholvrij

No Alcohol
door Redactie
woensdag, 05 november 2025 om 14:50
glas water
Het is weer zover: Alcoholactieweek is begonnen. Mensen worden weer aangespoord om verantwoord met alcohol om te gaan. Dit keer is de boodschap kraakhelder en op mensen met kinderen gericht. Zien drinken, doet drinken is de melding.
De Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) trapt vandaag de landelijke campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ af. Het doelwit van de actie is dit jaar 'Ouders van kinderen tussen de 2 en 12 jaar'. Keine ogen zien tenslotte alles en kopiëren het gedrag van ouders onbewust.
GGD’s, verslavingszorgclubs en gemeenten doen mee met de actie via diverse uitingen. Via video’s, posters en socials komt een heldere boodschap naar voren: drink geen alcohol als je kids erbij zijn. Er is een website opgezet waar ook campagneposters te zien zijn.

Waarom al de nadruk op ouders die alcohol drinken?

De actie richt zich op ouders omdat het regelmatig mis gaat in gezinnen met kinderen. Uit onderzoek blijkt dat bijna één op de vier kinderen van 12 tot 16 afgelopen maand alcohol heeft gedronken. Dat heeft volgens de actie alles te maken met wat ze thuis zien.
Kinderen snappen al vanaf hun tweede levensjaar dat er verschil is tussen wijn en limonade. Vanaf hun vierde weten ze wanneer volwassenen drinken, en tegen de tijd dat ze zes zijn, vinden ze alcohol vaak al iets positiefs. Dat beeld moet veranderen volgens AAN.
Amstel - Radler Citroen 0.0% - 24x 330ml Image
Amstel - Radler Citroen 0.0% - 24x 330ml
EUR29.99
Op voorraad
Koop op bol.

Leveren dit soort campagnes ook iets op?

Dit soort campagnes worden steevast rond dezelfde tijd van het jaar georganiseerd en met effect. Uit onderzoek in 2024 blijkt dat van de ouders die de campagne kennen, één op de drie bewust géén alcohol drinkt als hun kinderen erbij zijn. Dat is vooruitgang.
'Zien drinken, doet drinken’ draait inmiddels voor de zesde keer. De eerste vijf edities werden betaald door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Dit jaar wordt de campagne mogelijk gemaakt door het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP en de Stichting Us Blau Hiem.
Laat jij dit jaar een week lang je glaasje staan?
loading
Populair
Actueel
Laatste reacties

Loading