Heineken heeft een verminderde omzet in het eerste afgelopen kwartaal van dit jaar. Dit komt doordat Europeanen en Amerikanen steeds minder vaak
bier halen.
In Europa, Noord- en Zuid-Amerika wordt minder bier verkocht, de
bierbrouwer denkt dat dit deels ligt aan de laat vallende paasperiode. Ook was afgelopen kwartaal één dag korter dan vorig jaar, omdat 2024 een schrikkeljaar was.
Bijna 5% minder omzet dan vorig jaar
Heineken heeft het eerste kwartaal bijna 5% minder omzet gedraaid dan het eerste kwartaal van 2024. Dit betekent dat de omzet daalde naar 7,8 miljard euro. Wereldwijd levert Heineken bier, onder veel verschillende namen.
Heineken bezit namelijk ook de merken Amstel, Desperados en Birra Moretti.
Ondanks de daling van de omzet heeft Heineken alsnog ruim 54 miljoen hectoliter bier verscheept naar Amerika en andere landen.
Biermarkt krimpt al langer
De biermarkt van Europa is al langer aan het krimpen. Ook in Nederland kiezen mensen sneller voor een alcoholvrije drank of een speciaalbier. Ook in Amerika daalt de verkoop van bier. In Amerika drinken voornamelijk Latijns-Amerikaanse consumenten minder bier dan andere consumenten. In Afrika, Midden-Oosten en Azië is er wel een groei in omzet.
Heineken is geschrokken van het verlies en noemt dit dan ook zelf een ‘hoog enkelcijferig percentage.’ Desondanks heeft Heineken nog steeds als doel om dit jaar een winstgroei van 4% tot 8% te maken.
Ondanks importheffingen heeft Heineken dezelfde verwachtingen
Heineken is niet van plan om zijn plannen aan te passen. De importheffingen zijn wel meegenomen in het groeiplan van de bierbrouwer. Het bedrijf houdt dezelfde verwachtingen voor 2025 die eerder opgesteld is. Wel houdt de bierbrouwer rekening met een onzekerdere markt.
Ondanks de importheffingen zal Heineken dus gewoon doorgaan met het verschepen van bier naar Amerika. Ongeveer één derde van het bier dat gebrouwen wordt is bedoeld voor de Amerikaanse markt.
Bekijk hier onze
bierpagina.
Foto: Pexels