Het leven is een feestje, maar je moet wel zelf de slingers ophangen. Het probleem is alleen dat mensen dat niet meer zo vaak doen. En dat is funest voor de verkoop van champagne.
De verkoopcijfers van de sprankelende drank zijn al twee jaar op een rij niet al te best. De verkoopcijfers van champagne uit Frankrijk zijn afgelopen jaar met bijna 10 procent gedaald. Daarmee komt de drank nog maar net boven de 271 miljoen flessen die verscheept zijn. Dat klinkt als heel veel, maar dat valt in realiteit tegen.
De tegenvallende cijfers zijn namelijk de totale verkoopcijfers. Deze cijfers komen van om ruim 16000 wijnmakers en meer dan 320 champagnehuizen af. Bovendien gaat het om een periode van een jaar. Maxime Toubart, co-president van Comité Champagne, het bedrijf dat de cijfers opeen rij zette, vertelt dat het donkere tijden zijn en dat de cijfers allerminst om een feestje roepen.
Maar een feestje is precies wat de verkoop van champagne nodig heeft. In plaats daarvan hebben de inflatie, verschillende oorlogen en andere factoren al ruim twee jaar gezorgd voor een afname in de verkopen in de Verenigde Staten en in Frankrijk.
Om het nog erger te maken is er nu economische onzekerheid vertelt Jean Jacques Guiony, Louis Vuitton Moët Hennessy.
'Champagne is direct gelinkt aan vieringen, geluk, et cetera. Misschien leidt de huidige globale situatie, zij het geopolitiek of macro-economisch, niet tot feestende mensen die een fles champagne opentrekken.'- Jean Jacques Guiony
Sommige bedrijven denken dat de neerwaartse trend rondom alcohol wat met de dalende verkopen te maken hebben. Zij verkennen op dit moment de alcoholvrije mogelijkheden. Ook Louis Vuitton Moët Hennessy werkt momenteel aan alcoholvrije champagne.
Of de markt dit jaar weer aan gaat trekken op het gebied van champagne is niet duidelijk. Op het moment is de situatie in de wereld niet heel veel veranderd en is er nog steeds sprake van verhoogde prijzen. De handelsoorlog die er dreigt te komen, helpt hier niet bij.