Het leven is een feestje, maar je moet wel zelf de slingers
ophangen. Het probleem is alleen dat mensen dat niet meer zo vaak doen. En dat
is funest voor de verkoop van champagne.
De verkoopcijfers van de sprankelende drank zijn al twee
jaar op een rij niet al te best. De verkoopcijfers van champagne uit Frankrijk zijn
afgelopen jaar met bijna 10 procent gedaald. Daarmee komt de drank nog maar net
boven de 271 miljoen flessen die verscheept zijn. Dat klinkt als heel veel,
maar dat valt in realiteit tegen.
Tegenvallende cijfers zijn geen feestje
De tegenvallende cijfers zijn namelijk de totale verkoopcijfers. Deze cijfers komen van om ruim 16000
wijnmakers en meer dan 320 champagnehuizen af. Bovendien gaat het om een periode van een jaar. Maxime
Toubart, co-president van Comité Champagne, het bedrijf dat de cijfers opeen
rij zette, vertelt dat het donkere tijden zijn en dat de cijfers allerminst om een
feestje roepen.
Maar een feestje is precies wat de verkoop van champagne
nodig heeft. In plaats daarvan hebben de inflatie, verschillende oorlogen en
andere factoren al ruim twee jaar gezorgd voor een afname in de verkopen in de
Verenigde Staten en in Frankrijk.
Om het nog erger te maken is er nu economische onzekerheid
vertelt Jean Jacques Guiony, Louis Vuitton Moët Hennessy.
'Champagne is direct gelinkt aan vieringen, geluk, et
cetera. Misschien leidt de huidige globale situatie, zij het geopolitiek of
macro-economisch, niet tot feestende mensen die een fles champagne opentrekken.'
Sommige bedrijven denken dat de neerwaartse trend rondom
alcohol wat met de dalende verkopen te maken hebben. Zij verkennen op dit
moment de alcoholvrije mogelijkheden. Ook Louis Vuitton Moët Hennessy werkt
momenteel aan alcoholvrije champagne.
Of de markt dit jaar weer aan gaat trekken op het gebied van
champagne is niet duidelijk. Op het moment is de situatie in de wereld niet
heel veel veranderd en is er nog steeds sprake van verhoogde prijzen. De
handelsoorlog die er dreigt te komen, helpt hier niet bij.