Hoewel
wijn het altijd goed gedaan heeft bij de liefhebbers,
zakte de populariteit de afgelopen jaren wat. Gelukkig is er nu een
herstellende lijn te zien bij zowel
wijn als het wijntoerisme. Het herstel verliep
wat langzamer dan gepland, maar ligt nu op een mooie
koers.
Volgens een rapport van Future Market Insights gaat de
wijnindustrie bijna de 100 miljoen dollar aantikken in 2024. De definitieve cijfers
daarvan laten nog even op zich wachten, maar als deze lijn klopt is dat een
enorme opsteker voor wijn.
Wijntoerisme steeds populairder
De trend is ook te merken bij het wijntoerisme. Daar is al
enkele jaren en stijgende lijn te zijn, die naar verwachting 13 procent
toeneemt tegen 2034. In dat jaar is het wijntoerisme naar verwachting goed voor
332,52 miljoen dollar volgens het rapport van FMI.
De cijfers laten zien dat in Europa het wijntoerisme het
hardste groeit met Frankrijk en Spanje als populaire bestemmingen, gevolgd door
Azië-Pacifische landen zoals India en China.
Met deze cijfers is duidelijk dat na de COVID-19 pandemie een
goede herstellende lijn opgepakt is, waarbij mensen steeds vaker bij wijnmakers
en wijngaarden op visite gaan.
Veelbelovende cijfers niet zomaar te zien
De cijfers zijn veelbelovend voor wijnboeren. Maar deze
gelden niet voor elke wijnerij. Het gaat de consument juist om de plekken die
culinaire ervaringen, proeverijen, workshops en meer aanbieden. De klanten
willen meeslepende ervaringen die voor een binding met het merk zorgen.
Verder is de stijgende lijn ook goed te zien bij wijnmakers
die groen en biologisch worden. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij
steeds meer consumenten.
Internet helpt
Hoewel duurzame toeristen vaak hun eigen plan trekken, is
het rapport van FMI duidelijk. Internet heeft een flinke invloed op wijnmakers.
De boekingen die direct via de websites gedaan zijn, vertegenwoordigen een
groot aandeel. Maar liefst 38,7 procent van de mensen gingen via social media
of een website over op een boeking.