Hoewel wijn het altijd goed gedaan heeft bij de liefhebbers, zakte de populariteit de afgelopen jaren wat. Gelukkig is er nu een herstellende lijn te zien bij zowel wijn als het wijntoerisme. Het herstel verliep wat langzamer dan gepland, maar ligt nu op een mooie koers.
Volgens een rapport van Future Market Insights gaat de wijnindustrie bijna de 100 miljoen dollar aantikken in 2024. De definitieve cijfers daarvan laten nog even op zich wachten, maar als deze lijn klopt is dat een enorme opsteker voor wijn.
De trend is ook te merken bij het wijntoerisme. Daar is al enkele jaren en stijgende lijn te zijn, die naar verwachting 13 procent toeneemt tegen 2034. In dat jaar is het wijntoerisme naar verwachting goed voor 332,52 miljoen dollar volgens het rapport van FMI.
De cijfers laten zien dat in Europa het wijntoerisme het hardste groeit met Frankrijk en Spanje als populaire bestemmingen, gevolgd door Azië-Pacifische landen zoals India en China.
Met deze cijfers is duidelijk dat na de COVID-19 pandemie een goede herstellende lijn opgepakt is, waarbij mensen steeds vaker bij wijnmakers en wijngaarden op visite gaan.
De cijfers zijn veelbelovend voor wijnboeren. Maar deze gelden niet voor elke wijnerij. Het gaat de consument juist om de plekken die culinaire ervaringen, proeverijen, workshops en meer aanbieden. De klanten willen meeslepende ervaringen die voor een binding met het merk zorgen.
Verder is de stijgende lijn ook goed te zien bij wijnmakers die groen en biologisch worden. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij steeds meer consumenten.
Hoewel duurzame toeristen vaak hun eigen plan trekken, is het rapport van FMI duidelijk. Internet heeft een flinke invloed op wijnmakers. De boekingen die direct via de websites gedaan zijn, vertegenwoordigen een groot aandeel. Maar liefst 38,7 procent van de mensen gingen via social media of een website over op een boeking.