In Spanje is een bijzondere manier gebruikt om een nieuwe gin te maken. Normaal gesproken wordt er een recept bedacht door de distilleerders. In plaats daarvan is nu AI ingezet om het recept te bedenken voor een nieuwe gin. Het resultaat is AIgin.
De drank wordt door de Spaanse distilleerderij omschreven als ‘de nieuwste innovatie’ en is de volgende stap van de stokerij om nieuwe niveaus van efficiëntie te bereiken.
De gin is ontwikkeld door algoritmes die meer dan twee miljoen combinaties van ingrediënten zoals botanicals, distilleertechnieken en maceratiemethodes op een rijtje kunnen zetten. Op basis daarvan is in de distilleerderij een recept ontwikkeld dat vervolgens uitgevoerd is.
In dit geval zijn er lavendel, hibiscus en lychee in de gin verwerkt in een specifieke verhouding. Dit geeft een aromatische drank die helder van kleur is en bomvol smaak zit.
In principe heeft de distilleerderij traditionele methoden van distilleren gecombineerd met de rekenkracht van AI en op die manier een hele nieuwe expressie neergezet. AI alleen had dit niet gekund, zo meldt Beveland. Hiervoor was de ‘passie en ervaring van het team bij de distilleerderij’ nodig.
De nieuwe drank vertegenwoordigt dan ook een balans tussen traditie, techniek en technologie.
De nieuwe AIgin is de eerste expressie waarvoor de distilleerderij AI ingezet heeft, maar zeker niet de laatste. Deze expressie wordt samen met de rest van het portfolio zoals de Jodhpur gins gepresenteerd tijdens ProWein in Duitsland.
Over een releasedatum wordt helaas niet gesproken. Verder is ook de prijs van de fles niet bekend en waar deze in de schappen terecht zal komen.
Beveland is overigens niet de enige partij die met AI werkt om nieuwe dranken te maken. Zo zijn er verschillende apps te vinden die met AI een nieuwe cocktail uit de mouw schudden. Daarnaast heeft Circumstance Distillery in Bristol ook al haar Monkers Gartner met AI gemaakt.