Consumenten willen steeds vaker even offline zijn in een bar

Lifestyle
vrijdag, 07 maart 2025 om 17:03
bar

In een nieuw horecarapport van CHA en drankenmerk Pernod Ricard komt een opvallende trend voor bars naar voren. Er is namelijk een groeiende behoefte aan offline bars.

Stel je voor je: je hebt een date met iemand, of gaat gewoon even een drankje doen met een van je beste vriendinnen, maar het gezelschap lijkt non-stop meer aandacht te hebben voor zijn of haar telefoon dan voor jou. Dat is knap vervelend of niet soms?

Wel of geen mobiele telefoon steeds voor je neus in een bar?

Genoeg mensen blijken tegen dit probleem aan te lopen. Uit een nieuw rapport, Bars in 2035: Insight from the leaders, blijkt namelijk dat mensen steeds meer behoefte hebben om los te koppen van mobiele telefoons.

Het nieuwe rapport, genaamd Bars in 2035: Insight from the Leaders, kijkt naar de trends op het gebied van bars en verkent kansen in de komende tien jaar.

Behoefte om los te koppelen

Steeds meer locaties spelen hierop in door mensen een ontsnapping te bieden van de Always On-cultuur.

Offline bars zijn geen nieuw fenomeen in de wereld, maar er komen er wel steeds meer van. Savage vertelt dat er zelfs op een gegeven moment de behoefte zal ontstaan om de band met sociale media compleet te verbreken.

‘Het zal in de toekomst als heel cool worden gezien om een ervaring te hebben die wordt overgelaten aan ontdekking tijdens het bezoek.’
- Remy Savage

Terug naar eenvoud

Een andere conclusie die de genodigden trokken is dat er een vraag is om terug te keren naar ‘eenvoudige en voordelige dranken’. Drankjes met allerlei toeters en bellen worden langzaam minder populair in bars.

De trend is onderdeel van de trend in matiging van consumenten. Er wordt steeds meer gericht op gezondheid en gelet op de uitgavepatronen. Plekken die alleen hoog geprijsde cocktails bieden passen daar niet goed bij, gezien consumenten op zoek zijn naar een ‘allround-ervaring’.

500 cocktails Image
500 cocktails
EUR12.5
Op voorraad
Koop op bol.

Topsegment is slechts een klein deel van de mensen

Het rapport wijst ook op de behoeften van mensen als het aankomt op luxe. Er wordt vaak gekeken naar de top 50 beste bars ter wereld, maar daar komt slechts een hele kleine fractie van de consumenten. Volgens het rapport geeft dit daarom een vertekend beeld.

Sterker nog, veel barmannen denken volgens het rapport dat lokale merken de komende tijd gedijen en dat mensen het belangrijker vinden dat een drankje uit hun eigen omgeving komt.

Een laatste onderdeel dat besproken is, draait om de onvoorspelbaarheid van de markt. Met de recessie en de spanningen in de wereld is het belangrijk om wendbaar te blijven. Volgens het rapport hebben veel bars die goed voor elkaar.

Wist je dat het bijna tijd is voor Amsterdam Cocktail Week?

Populair
Actueel
Laatste reacties