In een nieuw
horecarapport van CHA en drankenmerk Pernod
Ricard komt een opvallende trend voor bars naar voren. Er is namelijk een
groeiende behoefte aan offline bars.
Stel je voor je: je hebt een date met iemand, of gaat gewoon even een drankje doen met een van je beste vriendinnen, maar het gezelschap lijkt non-stop meer aandacht te hebben voor zijn of haar telefoon dan voor jou. Dat is knap vervelend of niet soms?
Wel of geen mobiele telefoon steeds voor je neus in een bar?
Genoeg mensen blijken tegen dit probleem aan te lopen. Uit een nieuw rapport, Bars in 2035: Insight from the leaders, blijkt namelijk dat mensen steeds meer behoefte hebben om los te koppen van mobiele telefoons.
Het nieuwe rapport, genaamd Bars in 2035: Insight from the Leaders, kijkt naar de trends op het gebied van bars en verkent kansen in de
komende tien jaar.
Behoefte om los te koppelen
Steeds meer locaties spelen hierop
in door mensen een ontsnapping te bieden van de Always On-cultuur.
Offline bars zijn geen nieuw fenomeen in de wereld, maar er
komen er wel steeds meer van. Savage vertelt dat er zelfs op een gegeven moment
de behoefte zal ontstaan om de band met sociale media compleet te verbreken.
‘Het zal in de toekomst als heel cool worden gezien om een
ervaring te hebben die wordt overgelaten aan ontdekking tijdens het bezoek.’
- Remy SavageTerug naar eenvoud
Een andere conclusie die de genodigden trokken is dat er een
vraag is om terug te keren naar ‘eenvoudige en voordelige dranken’. Drankjes
met allerlei toeters en bellen worden langzaam minder populair in bars.
De trend is onderdeel van de trend in matiging van
consumenten. Er wordt steeds meer gericht op gezondheid en gelet op de
uitgavepatronen. Plekken die alleen hoog geprijsde cocktails bieden passen daar
niet goed bij, gezien consumenten op zoek zijn naar een ‘allround-ervaring’.
Topsegment is slechts een klein deel van de mensen
Het rapport wijst ook op de behoeften van mensen als het
aankomt op luxe. Er wordt vaak gekeken naar de top 50 beste bars ter wereld,
maar daar komt slechts een hele kleine fractie van de consumenten. Volgens het rapport geeft dit daarom een vertekend beeld.
Sterker nog, veel barmannen denken volgens het rapport dat
lokale merken de komende tijd gedijen en dat mensen het belangrijker vinden dat
een drankje uit hun eigen omgeving komt.
Een laatste onderdeel dat besproken is, draait om de onvoorspelbaarheid
van de markt. Met de recessie en de spanningen in de wereld is het belangrijk
om wendbaar te blijven. Volgens het rapport hebben veel bars die goed voor
elkaar.
Wist je dat het bijna tijd is voor
Amsterdam Cocktail Week?