Als je bij de supermarkt in de schappen kijkt, dan zal het
opvallen dat bijvoorbeeld de schappen met Douwe Egberts koffie steeds leger
raken. Er is een conflict, waardoor de koffie nu niet bijgevuld wordt. En dat
heeft allemaal met de stijgende prijzen te maken. Het leidt tot hamstergedrag.
Je kunt regelmatig hamsteren bij de Albert Heijn, maar nu gebeurt
dat op een hele andere manier. En dat geldt overigens ook voor andere
supermarkten. Douwe Egberts verhoogt de prijzen van haar koffie (net als veel
andere merken) en dat valt niet goed bij supermarkten. Daarom worden de
schappen van het merk niet bijgevuld.
Het gevolg is dat de koffie op steeds meer plekken op raakt.
Een hele vervelende situatie voor mensen die graag een bak koffie drinken. Verschillende
mensen slaan nu koffie in om enerzijds een voorraad te hebben en anderzijds de
prijsverhogingen voor te zijn.
Koffie wordt massaal gehamsterd
Een vrouw uit Montfoort heeft namelijk flink gehamsterd op het gebied van koffie.
Om precies te zijn staan er nog veertien pakken Douwe Egberts koffie in haar
kast. Dat komt neer op zeven kilo koffie. Het zou genoeg moeten zijn om de
periode van onrust rondom het koffiemerk uit te zitten.
Voor Adrie Steenbergen, de vrouw waar het om gaat, is Douwe
Egberts erg belangrijk. Het is namelijk de enige koffie die in haar huis
gedronken wordt.
Douwe Egberts Aroma Rood Filterkoffie - 6 x 500 gram
Niet alleen in Montfoort is koffie gehamsterd. Ook op andere
plekken werd flink ingeslagen. De prijs van koffie stijgt namelijk wereldwijd
razendsnel en daar spelen consumenten nu op in.
Zo heeft een man een jaarvoorraad koffiecups ingeslagen om
de stijgende koffieprijzen te omzeilen. Koffiecups stijgen binnenkort met 2
cent per cupje en dat loopt op jaarbasis voor sommige mensen flink in de
kosten.
Een andere koffiedrinker neemt elke keer in de winkel een
pak koffiebonen mee. Inmiddels is daar al een voorraad voor ongeveer anderhalf
jaar ingeslagen.
De prijzen van koffie stijgen al een tijdje, maar leiden nu
tot onrust. Supermarkten vullen merken als Douwe Egberts niet bij en daar is de
koffiedrinkende consument uiteindelijk de dupe van.