De wijnindustrie maakt zich zorgen over de toekomst. De jongere
generatie drinkers grijpt steeds vaker naar andere opties dan de druivendrank.
De redenen hiervoor zijn uiteenlopend van kosten, gezondheid en een toenemend
aantal alternatieven.
The Guardian
schrijft dat mensen van Gen Z en Millenials steeds vaker
kiezen voor andere opties dan een glaasje wit of rood.
Wijn is steeds minder
populair onder de jongeren. Het is een factor van zorgen voor de wijnindustrie.
Zorgen onder de wijnmakers
De wijnconsumptie heeft te maken met een flinke dip die voor wijnmakers
zorgelijk is. Afgelopen jaar daalde de verkoop van wijn enorm en ook dit jaar
is niet heel positief. De jongeren blijven steeds vaker weg van de drank en de
makers zitten inmiddels bijna met de handen in het haar.
Sterker nog, er zijn al verschillende wijnmakers omgevallen in de
Verenigde Staten. Brancheanalist Rob McMillan vertelt dat de industrie naar ‘een
steile helling’ beweegt.
Uiteenlopende redenen om geen wijn te drinken
Onder de jongeren klinken verschillende geluiden over wijn. De drank zou
middelmatig zijn, veel te duur en bovendien slecht voor de gezondheid.
Bovendien is het vele malen makkelijker om marihuana of wiet te roken.
The Guardian haalt een post van een millenial sommelier
op
TikTok aan als voorbeeld. Hierin vraagt de sommelier aan zijn publiek waarom
er steeds minder wijn gedronken wordt. In no-time waren er duizenden views en minstens net zo veel reacties over wijn.
Veel reacties wijzen op de gezondheidsrisico’s
van alcohol in het algemeen. Jongeren willen steeds duidelijker weten wat ze in
hun lichaam stoppen. In de Verenigde Staten wordt dit bij alcohol vaak niet of
niet duidelijk genoemd. De verhalen over de suikers in wijn en de link met katers
na het drinken helpen het druivennat ook niet qua reputatie.
Een derde reden om van wijn af te stappen is
het enorme aantal alternatieven dat er is. Bij deze laatste worden cocktails en
mocktails aangehaald als goede alternatieven voor een wijntje. Ook hard
kombucha en RTD’s in een blikje genieten steeds vaker de voorkeur van de Gen Z
en millenials.
Niet alle wijnmakers doen het slecht
Hoewel de wijnindustrie over het algemeen
zorgelijke cijfers ziet, is het niet overal rood van kleur. De cijfers voor
natuurwijnen zijn juist positief. Jongeren die wel een wijntje willen drinken, kiezen
steeds vaker voor een natuurlijke wijn.
Deze wijnsoorten zijn over het algemeen wat
hoger geprijsd, maar dat lijkt niet te deren. Het label 'natuurlijk' of 'biologisch' doet veel
voor jongeren. Het geeft aan dat het gezonder is dan de andere wijnen zonder
dit label. En dat zorgt voor verkopen.
Houd
onze wijnpagina in de gaten.