Wijnindustrie in de problemen door talloze alternatieven en gezonde jongeren

Nieuws
woensdag, 11 december 2024 om 7:46
rode wijn inschenken

De wijnindustrie maakt zich zorgen over de toekomst. De jongere generatie drinkers grijpt steeds vaker naar andere opties dan de druivendrank. De redenen hiervoor zijn uiteenlopend van kosten, gezondheid en een toenemend aantal alternatieven.

The Guardian schrijft dat mensen van Gen Z en Millenials steeds vaker kiezen voor andere opties dan een glaasje wit of rood. Wijn is steeds minder populair onder de jongeren. Het is een factor van zorgen voor de wijnindustrie.

Zorgen onder de wijnmakers

De wijnconsumptie heeft te maken met een flinke dip die voor wijnmakers zorgelijk is. Afgelopen jaar daalde de verkoop van wijn enorm en ook dit jaar is niet heel positief. De jongeren blijven steeds vaker weg van de drank en de makers zitten inmiddels bijna met de handen in het haar.

Sterker nog, er zijn al verschillende wijnmakers omgevallen in de Verenigde Staten. Brancheanalist Rob McMillan vertelt dat de industrie naar ‘een steile helling’ beweegt.

Uiteenlopende redenen om geen wijn te drinken

Onder de jongeren klinken verschillende geluiden over wijn. De drank zou middelmatig zijn, veel te duur en bovendien slecht voor de gezondheid. Bovendien is het vele malen makkelijker om marihuana of wiet te roken.

The Guardian haalt een post van een millenial sommelier op TikTok aan als voorbeeld. Hierin vraagt de sommelier aan zijn publiek waarom er steeds minder wijn gedronken wordt. In no-time waren er duizenden views en minstens net zo veel reacties over wijn.

Veel reacties wijzen op de gezondheidsrisico’s van alcohol in het algemeen. Jongeren willen steeds duidelijker weten wat ze in hun lichaam stoppen. In de Verenigde Staten wordt dit bij alcohol vaak niet of niet duidelijk genoemd. De verhalen over de suikers in wijn en de link met katers na het drinken helpen het druivennat ook niet qua reputatie.

Een derde reden om van wijn af te stappen is het enorme aantal alternatieven dat er is. Bij deze laatste worden cocktails en mocktails aangehaald als goede alternatieven voor een wijntje. Ook hard kombucha en RTD’s in een blikje genieten steeds vaker de voorkeur van de Gen Z en millenials.

Niet alle wijnmakers doen het slecht

Hoewel de wijnindustrie over het algemeen zorgelijke cijfers ziet, is het niet overal rood van kleur. De cijfers voor natuurwijnen zijn juist positief. Jongeren die wel een wijntje willen drinken, kiezen steeds vaker voor een natuurlijke wijn.

Deze wijnsoorten zijn over het algemeen wat hoger geprijsd, maar dat lijkt niet te deren. Het label 'natuurlijk' of 'biologisch' doet veel voor jongeren. Het geeft aan dat het gezonder is dan de andere wijnen zonder dit label. En dat zorgt voor verkopen.

Houd onze wijnpagina in de gaten.

Populair
Actueel
Laatste reacties