Heineken Bier heeft een nieuwe stap gemaakt in een race om
te innoveren op biergebied. Er is een compleet lab opgericht met een
onderzoekscentrum. Het doel: de nieuwste ontwikkelingen op biergebied snel naar
de
consument brengen.
De biermarkt is aan het veranderen en daarvoor is
vernieuwing nodig. Heineken Bier zet daarom volle kracht vooruit als het
aankomt op innovatie. In Zoeterwoude is een gloednieuw R&D centrum gebouwd
waar inmiddels het bier van de toekomst wordt ontwikkeld. Niemand minder dan
Koning Willem-Alexander opende het centrum.
Bier zonder calorieën
Het nieuwe onderzoekscentrum van de biermaker mag wat
kosten. De prijskaart voor het bouwen is maar liefst 45 miljoen euro. Maar dan
heb je ook wat. Het centrum is een technologisch hoogstandje van 9000 vierkante
meter,
Het centrum heeft directe toegang tot een eigen
testfaciliteit om de nieuwste biermogelijkheden te testen. Denk bijvoorbeeld
aan gefermenteerde frisdrank met gezondheidsvoordelen.
Hubert te Braake, innovatiedirecteur bij Heineken, vertelt
dat de consument andere dingen wil dan vroeger. En dat is precies waar Heineken
nu op inspeelt. Tijdens de opening van het centrum werd bijvoorbeeld Heineken
0.0 Ultimate geschonken, bier zonder alcohol, suiker of calorieën.
Samenwerken met TU Delft
Het centrum werkt voor sommige innovaties samen met de Technische
Universiteit in Delft. Daar heeft de biermaker een eigen lab, waar aan nieuwe
gistsoorten en fermentatietechnieken gewerkt wordt.
Studenten van de universiteit helpen de onderzoekers vaak.
En dat leidt weer tot andere voordelen. Zo komen veel van die studenten bij de
brouwerij in dienst.
Sterk in alcoholvrij
Heineken is momenteel al sterk in alcoholvrij, maar wil met het
innovatiecentrum ook sterk worden op andere gebieden. Wat er allemaal precies
op komst is, is nog geheim, maar te Braake vertelt dat er veel bekeken wordt.
En de sterke positie van Heineken op het gebied van alcoholvrije drank ‘is nog
maar het begin’.
Ontdek op deze pagina ook ons andere
biernieuws.