Er wordt drastisch minder thee gedronken in het Verenigd Koninkrijk: wat speelt er?

No Alcohol
vrijdag, 16 mei 2025 om 7:00
theejpg
Thee wordt door jongeren gezien als een drankje voor ouderen. Er wordt zelfs zoveel minder thee gedronken dat er een 120 jaar oud theebedrijf failliet is gegaan.
Dit theebedrijf heet Typhoo en is opgekocht door vape bedrijf Supreme. Dit bedrijf onderzoekt nu welke kant Typhoo op moet gaan om de doelgroep van jongeren aan te trekken.  
Thee wordt namelijk minder gedronken door jongeren. Ouderen drinken nog wel met regelmaat thee. De vraag is hoe erg de ontwikkeling is van de verminderde mate waarin de warme drank gedronken wordt.

Met 4,3% gedaald 

De verkoop van thee is in ieder geval met 4,3% gedaald in vergelijking met de verkoop van thee twee jaar geleden. Nog maar 48% van de bevolking in het Verenigd Koninkrijk drinkt dagelijks minstens één kop thee.
Onder de jonge theedrinkers is er ook minder vraag naar traditionele theesmaken, zoals zwarte of groene thee. Kruidenthee lijkt juist geliefder onder deze doelgroep. Verder stijgt koffie juist meer in populariteit.
Zo blijkt uit onderzoek dat er in 2023 meer oploskoffie dan thee verkocht werd. De verkoop van gewone thee leverde 377 pond op, terwijl de verkoop van oploskoffie 1 miljard pond heeft opgeleverd.
Clipper Thee Giftbox Image
Clipper Thee Giftbox
EUR9.9911.99
Op voorraad
Koop op bol.

Andere theesoorten wel populair

De hete drank is dus flink gedaald in populariteit. IJsthee, kruidenthee en bubble tea zijn wel erg populair onder de jongere doelgroep. Deze vormen van thee worden door jongeren niet gezien als een drankje voor ouderen.
Ook vormen van kant en klare thee zijn erg populair onder jongeren en studenten. Denk aan bijvoorbeeld bruisende thee in een blik, of kombucha in flessen. Supreme onderzoekt nu waar mogelijkheden liggen om via Typhoo kant en klare thee te maken.

Stijgende kosten 

Dat er minder thee gedronken wordt, ligt niet alleen aan het imago dat dit een drank is voor ouderen. Ook de stijgende prijzen van thee zorgt ervoor dat er minder thee verkocht wordt. Consumenten kopen thee daarom in kleinere hoeveelheden.
Uit cijfers die de overheid heeft vrijgegeven, is gebleken dat in 1974 een gemiddeld gezin 68 gram thee per week kocht. Dit is per persoon en staat gelijk aan ongeveer 30 theezakjes. In 2023 was dit gedaald naar 19 gram per persoon, per week, wat ongeveer 10 theezakjes is.
De verkoop van thee is dus flink gedaald, wegens het imago dat thee heeft en de stijgende prijzen. De thee-industrie in het Verenigd Koninkrijk heeft een harde klap gehad en hoopt nu het imago van thee te kunnen veranderen.
Foto: Pexels
Populair
Actueel
Laatste reacties