In Nederland is er een legende die gaat over De Vliegende Hollander. Dit schip zou zijn ontstaan tijdens de VOC en zou vervloekt zijn. Het heeft als inspiratiebron geleid van een Nederlandse rumfles: Zuidam Flying Dutchman.
Nederland heeft een stokerij die misschien wel net zo beroemd is als de legende van De Vliegende Hollander: Zuidam Distillers. Hoewel deze distilleerderij vandaag de dag vooral bekend is vanwege (award winnende) whisky’s, worden er ook andere dranksoorten gemaakt. Daar is rum één van.
De rumfles is vernoemd naar De Vliegende Hollander, wat in het Engels Flying Dutchman is. Volgens de legende zou dit schip nog altijd ergens rondvaren rond Kaap De Goede Hoop. Het wordt een spookschip genoemd omdat het schip onbemand is achtergebleven. Het verhaal dat rondgaat is dat het schip nooit een haven zal bereiken, maar voor altijd op zee vaart.
Iets dat duidelijk wél aan wal is geraakt is de rum van Patrick van Zuidam, de eigenaar van Zuidam Distillers.
Dit is een rum met een alcoholpercentage van 40 procent. De officiële tasting notes zijn als volgt:
Op Kijkopdrank.nl staat het volgende over de rum:
‘De rum wordt vergist uit zorgvuldig geselecteerde suikerriet melasse. De vergisting duurt minimaal twee weken voordat de zo ontstane rietsuikerwijn gedistilleerd wordt in authentieke koperen pot stills. Er wordt minimaal twee keer gedistilleerd om een verfijnd en elegant distillaat te verkrijgen.’
De vraag is nu natuurlijk: waarom heeft van Zuidam zijn rum vernoemd naar het spookschip? In reactie met Thristy Monkeys zegt hij:
'De relatie tussen scheepvaart en rum was een mooi kapstokje om onze rum zo te noemen. Verder zat er ook nog mooi Holland in de naam. De verwijzing naar ons land en waar we de rum distilleren was te mooi om aan voorbij te gaan. Bovendien houd ik wel van dit soort verwijzingen en woord grapjes.'- Patrick van Zuidam
Het schip staat overigens ook afgebeeld op de fles.
De rum kun je online bij diverse verkooppunten vinden voor iets minder dan vier tientjes.
Op deze pagina vind je al onze rum content.