In Nederland en breder gezien, in Europa, wordt er vaak gekeken naar de Amerikaanse markt. Vandaar dat we het nu gaan hebben over de jaarcijfers van Distilled Spirits Council of the US (Discus).
Hoewel er economische uitdagingen zijn voor Amerikanen is er één ding dat ondanks diverse tegenslagen min of meer op peil is gebleven en dat is de verkoop van gedistilleerde dranken. Deze sector is daarmee voor het derde jaar op rij leidend. Het marktaandeel ligt op 42,2 procent, terwijl bier op 42 procent ligt.
Vorig jaar daalde de verkoop van leveranciers van gedistilleerde dranken weliswaar met 1,1 procent, wat zeer weinig is, maar stegen de volumes met 1,1 procent.
De populariteit van whiskey nam iets af met een daling van 1,8 procent (tot 5,2 miljard dollar). Wat juist toenam was de groei van tequila en mezcal. Deze twee dranken groeiden door met 2,9 procent wat goed was voor 6,7 miljard dollar. Wodka bleef gelijk.
Chris Swonger, voorzitter en CEO van Discus, zegt het volgende:
'Consumenten hadden te maken met enkele van de hoogste prijzen en rentetarieven in decennia, waardoor hun portemonnee onder druk kwam te staan en velen gedwongen werden om minder uit te geven aan kleine luxeartikelen zoals gedistilleerde dranken.'- Chris Swonger
Toch blijven Amerikanen dus genieten van destilleerde dranken. Wat daarbij opvalt is dat er groei is onstaan door diverse spirits te gebruiken als basis voor een RTD, oftewel een ready to drink.
RTD is de afkorting voor ready to drink en dit is een kant en klare cocktail in een blikje. Die zijn met name populair onder jongeren. Ook in Europa zie je deze RTD’s steeds meer. Waar gedestilleerde dranken in Nederland niet in supermarkten mogen liggne, geldt dat wel voor RTD’s.
Meer weten? Bekijk dan onze RTD-pagina.