In Nederland en breder gezien, in Europa, wordt er vaak
gekeken naar de Amerikaanse markt. Vandaar dat we het nu gaan hebben over de
jaarcijfers van Distilled Spirits Council of the US (Discus).
Hoewel er economische uitdagingen zijn voor Amerikanen is er
één ding dat ondanks diverse tegenslagen min of meer op peil is gebleven en dat
is de verkoop van gedistilleerde dranken. Deze sector is daarmee voor het derde
jaar op rij leidend. Het marktaandeel ligt op 42,2 procent, terwijl bier op 42
procent ligt.
Vorig jaar daalde de verkoop van leveranciers van
gedistilleerde dranken weliswaar met 1,1 procent, wat zeer weinig is, maar
stegen de volumes met 1,1 procent.
Welke dranken groeien in populariteit in Amerika?
De populariteit van whiskey nam iets af met een daling van
1,8 procent (tot 5,2 miljard dollar). Wat juist toenam was de groei van tequila
en mezcal. Deze twee dranken groeiden door met 2,9 procent wat goed was voor 6,7
miljard dollar. Wodka bleef gelijk.
Chris Swonger, voorzitter en CEO van Discus, zegt het
volgende:
'Consumenten hadden te maken met enkele van de hoogste prijzen en rentetarieven in decennia, waardoor hun portemonnee onder druk kwam te staan en velen gedwongen werden om minder uit te geven aan kleine luxeartikelen zoals gedistilleerde dranken.'
- Chris SwongerGedistilleerde dranken in RTD’s
Toch blijven Amerikanen dus genieten van destilleerde
dranken. Wat daarbij opvalt is dat er groei is onstaan door diverse spirits te gebruiken
als basis voor een RTD, oftewel een
ready to drink.
Wat is een RTD?
RTD is de afkorting voor ready to drink en dit is een kant
en klare cocktail in een blikje. Die zijn met name populair onder jongeren. Ook
in Europa zie je deze RTD’s steeds meer. Waar gedestilleerde dranken in
Nederland niet in supermarkten mogen liggne, geldt dat wel voor RTD’s.
Meer weten? Bekijk dan
onze RTD-pagina.