Nederlanders dronken veel minder bier in 2024. Voornamelijk de kleine brouwerijen hadden hier last van. De klap kwam hard voor de kleine brouwerijen, vertelt Kees Schouten van de Noord-Hollandse Bierbrouwerij in gesprek met NH-Nieuw
Schouten zegt dat de flinke verhoging op bieraccijns en de stijgende prijzen in grondstoffen een harde klap zijn voor de kleine brouwers. Daarbij komt dan ook kijken dat er 3,4% minder bier is gekocht dan het jaar ervoor.
Accijns werden eerst bepaald op hoeveelheden suikers. Dit werd ook wel graden Plato genoemd. Het ging dan om droge opgeloste stoffen die voornamelijk suikers bevatten. Sinds 1 januari 2024 is dit systeem verandert. Toen ging het om de alcoholpercentages. Voor kleine brouwerijen die verschillende bieren maken is dit een administratieve nachtmerrie volgens Schouten. Zo is te lezen op NH-nieuws.
De accijns worden bepaald op de hoogte van het alcoholpercentage. Als het percentage hoger uitvalt, dan moeten brouwerijen hier meer belasting over betalen.
Kleine brouwerijen hebben geprobeerd om lichte bieren te maken, zodat de accijns lager uitviel. Dit werd alleen niet goed verkocht omdat fans van speciaalbier liever een hoger alcoholpercentage hebben. Liefhebbers van speciaalbier hebben liever een zwaar, dan licht bier.
‘Speciaalbier moet smaakvol en zwaarder zijn.’Kees Schouten
Omdat consumenten graag zwaarder speciaalbier willen, ontstaat er volgens schouten een vicieuze cirkel. De hoge prijzen van speciaalbieren zijn voor consumenten niet aantrekkelijk, terwijl lichte bieren niet als ‘speciaal’ gezien worden.
De grootste prijsstijgingen zitten niet in alcoholhoudend bier, maar juist in het alcoholvrije bier. Deze vallen sinds 2024 niet meer onder accijns, maar onder verbruikersbelasting, samen met frisdranken en vruchtensap.
In deze categorie werd in 2024 een flinke verhoging in de belasting doorgevoerd van bijna 200%.
In 2024 is er dan ook een flinke daling geweest in de verkopen van alcoholvrij bier. Het aantal verkopen nam af met 2,7%. Het alcoholvrije bier werd in de jaren ervoor juist populairder.
Volgens de Stichting Dranken Nederland gaat het niet meer om volksgezondheid, maar is het enige doel nog geld verdienen. De gezonde alternatieven wordt volgens de stichting namelijk afgestraft door de prijzen zo erg te verhogen.
Er is wel een groeiende populariteit als het gaat om speciaalbier. Vooral grote brouwerijen kunnen hier goed van profiteren.
Kleine brouwerijen hebben meer moeite met hun producten binnen horecagelegenheden te krijgen. De horeca koopt namelijk vaak in via grote distributeurs, hierdoor worden de kleine brouwerijen sneller over het hoofd gezien.
In dit overzicht vind je meer van onze bierproducten.
Foto: Pexels