Alcoholvrij
bier is niet meer het brave broertje in de
koelkast. Op Nederlandse festivals
groeit het gestaag uit tot publieksfavoriet.
En ja, zelfs van de tap.
Festivalgangers kiezen bewust
Op evenementen als Paaspop, Pinkpop en Lowlands is de
consumptie van alcoholvrij bier met 35% gestegen ten opzichte van vorig jaar.
In popzalen als Paradiso en de Ziggo Dome ligt dat percentage nog hoger.
Heineken, hofleverancier van de festivalpils, ziet de
stijging als iets positiefs.
'Voor negen van onze tien merken, waaronder Amstel, Brand en Desperados, is een alcoholvrije variant beschikbaar. Er is dus altijd iets te kiezen. Het is fantastisch om te zien dat de festivalganger alcoholvrije bieren ook weet te waarderen. Wat hier ook aan bijdraagt, is dat alcoholvrij bier steeds vaker van de tap verkrijgbaar is en dat wordt nog altijd het meest gewaardeerd door bierliefhebbers.'
- Pieter Vissers, horecadirecteur van Heineken NederlandBier van de tap is bepalend voor de smaakbeleving als het
volume van de speakers. Het is gewoon lekkerder, volgens de doorsnee
bierdrinker. Ook internationaal timmert Heineken aan de weg: op Coachella was
de stijging in 0.0-consumptie 25%.
Geen kater, wel meeblèren
Heineken gelooft heilig in de combinatie van muzikaal uit je dak
gaan en bewust genieten. In hun woorden: de voorkeur voor bier is net zo
persoonlijk iemands muzieksmaak. Of je nu een Desperados of een frisse
Brand drinkt, je kunt meedoen zonder je nachtrust op te offeren.
Op festivals als North Sea Jazz en Down The Rabbit Hole
wordt dat mogelijk gemaakt vanuit Café Tigris, een speciaal barretje voor wie
dorstig is maar wel recht naar huis wil fietsen. Je mist dus niets, behalve
misschien die kater de volgende ochtend.
De 0.0-revolutie is geen hype meer, maar een vaste gast de line-up van een festival.
Cheers, ook zonder
promillage.
Bekijk het laatste biernieuws op
onze speciale pagina.