Soms nemen mensen hun vakantieliefde mee naar huis. Dat is ook
het geval bij Ton van Arkel, mede-eigenaar van
Stokerij De Branding. Hij begon ooit
met stoken in het buitenland en maakt nu onder andere Nederlandse
rum.
In Servië stoken veel mensen hun eigen fruitlikeur. Overal
en nergens staan regelmatig distilleerketels te pruttelen om zo sterke drank te
maken. Ton van Arkel maakt op deze manier kennis met het distilleren als hij op
zijn boerderij in Servië is.
Een hobby uit Servië
Op zijn boerderij is een hele lap grond aanwezig met daarop allerlei
fruitbomen. Met een eigen stookinstallatie, die al in de boerderij
aanwezig is, stookt Van Arkel tijdens zijn verblijf in Servië regelmatig
fruitdistillaten.
Op dat moment is het niet meer dan een hobby. En dat bevalt hem prima, dankzij de goede en stevig ketel die hij
heeft. Op een dag wil hij ook gaan distilleren in Nederland, maar dan merk hij dat er in ons kikkerland maar weinig informatie over ketels is.
Van je hobby je werk maken
Hij besluit uit te zoeken wat ervoor nodig is om ketels naar
Nederland te halen en dat blijkt nogal wat te zijn. De contacten in Servië bij
de maker van de ketels heeft hij al, maar de nodige vergunningen in Nederland
nog niet.
Nadat hij dit geregeld heeft, laat van Arkel eerst een
kleine ketel komen. Het is op dat moment 2018. De verkoop van distilleerketels
wil Van Arkel eerst als hobby naast zijn andere baan doen, maar hij rekent niet
op wat er vervolgens gebeurt.
Mensen kopen zijn ketels, maar stellen daar ook een heleboel
vragen bij. Ze willen weten hoe een gekochte ketel precies werkt, hoe er gestookt moet
worden, hoe fruit voorbereid moet worden en nog veel meer.
De kneepjes van het vak
Het internet is op dat moment nog geen enorme bron van
informatie, waardoor de ketelverkoper iets moet bedenken. Hij besluit informatie in
te winnen bij Stokerij Lubberhuizen in Varik. Daar wordt verteld dat de mensen daar een uitgebreide stage hebben doorlopen in Duitsland.
Uiteindelijk komt Van Arkel in 2019 bij Syntra in Hasselt
terecht, waar hij een jaar lang in de leer gaat om zo een meesterdistilleerder
te worden. Hij wil alles weten van het vak distilleren en dat leert hij hier.
Onderdeel van de opleiding is het maken van een eindproef.
Daarin moeten cursisten een bestaande distilleerderij tot in de puntjes beschrijven
of een ondernemingsplan rondom een eigen distilleerderij maken. Van Arkel kiest
voor dat laatste en besluit vrijwel meteen dat dit een rumstokerij moet zijn. Die drank vindt hij namelijk ondergewaardeerd en whisky maken lijkt ieder ander al te doen.
Rum drank zal bepalen of hij
uiteindelijk ooit een stokerij op gaat zetten of niet, want dat plan is nog helemaal
niet in steen gegoten. De trainers willen namelijk aan het einde van de cursus een zelfgemaakt product stoken en daar laat van Arkel het vanaf hangen.
‘Maar als ze (de trainers, red.) het uitspugen. Dan ben ik
niet op de goede weg. Maar ze vonden het helemaal geweldig.’
- Ton van ArkelUiteindelijk wordt Van Arkel bekroond tot
meesterdistilleerder en heeft hij alle kennis van ketels aan boord. Een
distilleerderij wil hij nog niet opzetten. Eerst wil hij de handel in ketels verder
uitbreiden en na wat jaren kan er dan altijd nog professioneel gestookt worden is
het motto.
Een wijziging in de plannen
Alleen dan slaat COVID wereldwijd toe. Het gevolg: overal
gesloten deuren. Van Arkel heeft ineens zeeën van tijd om handen. Daardoor
besluit hij de distilleerderijplannen uit de koelkast te halen en maar meteen
de distilleerderij op te zetten.
De naam van de distilleerderij wordt
Stokerij De Branding. De
inspiratie voor die naam haalt Van Arkel uit een oud, bekend zwembad uit de
buurt.
Nu, inmiddels vijf jaar
later is Stokerij De Branding naast de ketelverkoop een dagelijkse bezigheid
van de distilleerder.
Hij heeft verschillende rums in zijn assortiment, waaronder
een 4 jaar oude rum. Daarnaast worden er regelmatig likeuren zoals een
walnotenrumlikeur gestookt.
Whisky onderweg
Whisky heeft Stokerij De Branding nog niet, maar die is wel onderweg. In de
kelder van de distilleerderij liggen verschillende vaten waarin spirit rijpt.
Over enkele jaren is het tijd om de eerste whisky van
Stokerij de Branding uit het vat te halen, al is nog niet helemaal zeker op
welke leeftijd dit gaat gebeuren.
Leren stoken met je eigen ketel?
Naast het runnen van zijn distilleerderij geeft Van Arkel zijn kennis ook graag door. Daarom worden er regelmatig
cursussen en workshops gehouden, waarbij mensen hun eigen (fruit) distillaat leren maken of zelf aan de slag kunnen gaan met rum. De meesterdistilleerder heeft een aantal ketels staan die hiervoor gebruikt kunnen worden en een heel scala aan ingrediënten, van verschillende soorten kruiden tot aan houtsoorten.
Mensen die op zoek zijn naar een ketel om zelf hobbymatig of professioneel te gaan stoken, kunnen
ook bij De Branding terecht. Er worden namelijk nog steeds uiteenlopende modellen van de koperen ketels verkocht, van enkele liters tot aan het grote werk om een professionele distilleerderij te runnen.
In de showroom die de distilleerderij rijk is, kunnen ketels eerst bewonderd worden, voordat er over gegaan wordt tot een aankoop. Bovendien geeft dat meteen de gelegenheid om kennis te maken met de mensen achter het bedrijf. Van Arkel en Erik ten Velde, mede-eigenaar van de distilleerderij, vinden persoonlijk contact erg belangrijk en spreken hun klanten erg graag.