De wereldwijde drankenindustrie staat momenteel onder
druk. Die wordt nu nog meer opgevoerd door de
World Health Organisation (WHO)
die drank tot een dreiging bestempelt.
De WHO gaat al een tijdje de strijd aan met alcohol. Volgens
de organisatie is er namelijk geen heilige hoeveelheid alcohol te nuttigen. Daarom
wordt er telkens een stap gezet om alcohol uit het leven te bannen. Nu komt
daar een bekend draaiboek aan te pas: het tobacco playbook.
Wat is het Tobacco Playbook?
Het tobacco playbook is het draaiboek dat de WHO ook voor de
tabaksindustrie heeft gebruikt. Dit begint met kleine maatregelen zoals
gezondheidswaarschuwingen en labels op flessen. Daarna komen er belastingverhogingen,
marketingrestricties, neutrale verpakkingen en meer.
Uiteindelijk kunnen er zelfs productaanpassingen opgelegd
worden. Stel je voor dat je biertje ineens niet meer met een schuimkraag getapt
mag worden of dat een fles een zwarte neutrale kleur met een afgrijselijke foto
krijgt.
Het zou mensen afschrikken om te drinken en dat is precies het
doel van WHO.
Alarmbellen gaan overal af
Grote spelers zoals Diageo slaan al alarm. Debra Crew, CEO bij
Diageo, waarschuwde in de Financial Times voor ‘onjuiste wetenschap’ over
alcoholrisico’s, terwijl Atsushi Katsuki, CEO bij Asahi, stelde dat het idee
van ‘geen veilig niveau’ misleidend is en voorbijgaat aan bewijs dat matig
alcoholgebruik voordelen kan hebben.
De economische impact van de maatregelen die WHO nastreeft is
enorm. De maatregelen kunnen grote merken zoals Heineken halveren in grootte.
Dat zou niet alleen een enorme klap zijn voor de drank-industrie, maar ook
voor behoorlijk veel werkeloosheid zorgen.
Meer mensen drinken alcoholvrij
Ironisch genoeg dreigt deze aanpak van WHO te werken. Steeds
meer consumenten kiezen ‘uit eigen beweging’ voor low- en
no-alcohol opties.
Recente cijfers tonen aan dat 38% van de Britten inmiddels
semi-regelmatig alcoholvrij drinkt. Door strengere regels raken investeringen
in deze nieuwe producten waardeloos en verliezen kleinere producenten hun
overlevingskans.
Wat gaat de drankenindustrie doen?
De drank-industrie probeert momenteel de WHO te remmen in
haar plannen en juist te wijzen op de ‘gezondere kant van drinken’.
Niet alleen door te wijzen op de gezondheidsverschillen
tussen gematigd en excessief gebruik, maar ook door te benadrukken hoe
innovatie en consumententrends juist bijdragen aan een verantwoordelijker
drinkgedrag.