Afgelopen maandag, 16 juni was het Wereld Zeeschildpaddendag. Op deze dag heeft Hawksbill
Rum besloten om in de komende 12 maanden 100.000 zeeschildpadden te redden.
De zeeschildpadden zullen niet alleen gered worden. Ook wil Hawksbill zich inzetten om de jongen van de zeeschildpadden te beschermen, tot zij groot genoeg zijn om zelf de oceaan in te komen.
Samenwerking met goeddoel
Hawksbill werkt samen met de non-profit organisaties Sea Turtles. Specifiek werkt de
rum producent mee aan het Billion Baby Turtles programma. Dit programma financiert lokale gemeenschappen om broedstranden te bewaken.
De organisatie heeft als doel dat bedreigde diersoorten, zoals de karetschildpad, veilig eieren kunnen leggen. De bescherming van de stranden zorgt ervoor dat de jongen veilig kunnen uitkomen en daardoor zonder zorgen de oceaan kunnen bereiken.
Naast de samenwerking met Sea Turtles doneert de rumproducent ook aan een andere organisatie. Voor de samenwerking met Barbados Sea Turtle doneert Hawksbill Rum 10% van de winst.
Hawksbill Rum is vernoemd naar een schildpaddensoort
De rumproducent heeft schildpadden vaker als inspiratie gebruikt. Hawksbill rum heeft zijn naam te danken aan de Hawksbill schildpad, in Nederland bekend als de haviksbekschildpad. Deze schildpad is erg zeldzaam geworden in de natuur. De rumproducent heeft daarom besloten om deze zeedieren te helpen om te overleven.
Duurzaamheid belangrijk bij rumproducent
Verder zet Hawksbill Rum zich in voor
duurzaamheid. Voor de verpakkingen worden alleen 100% gerecyclede materialen gebruikt. Het glas van de flessen wordt gemaakt van gerecycled glas. De etiketten worden gemaakt van suikerriet vezel en hierop wordt uitsluitend plantaardige inkt gebruikt. Ook de kurken zijn van gerecycled materiaal gemaakt. De kurken worden namelijk gemaakt van gerecycled afval.
Niet alleen de verpakkingen zijn gerecycled. Ook de ingrediënten voor de drank zijn duurzaam. De producent gaat actief op zoek naar fruit, zoals mango’s, ananas of bananen. Dit fruit staat meestal op het punt om weggegooid te worden.
Foto: Pexels