Mexicaanse drank wordt steeds populairder.
Mezcal is
bijvoorbeeld in een rap tempo de wereldmarkt aan het veroveren. De drank is
volgens
recente cijfers in marktwaarde verdubbeld en dat is aan een opvallend
publiek te danken.
De hype rondom mezcal is namelijk voor een groot deel te
danken aan jongeren. Hoewel de
alcoholtrend de afgelopen tijd was dat jongeren dranken van bekende merken kiezen, is er nu juist een verschuiving gaande naar ambachtelijke
producten met een verhaal. Mezcal past precies in dat plaatje.
Waarom is mezcal populairder dan ooit?
De keuze voor ambachtelijke producten is niet de enige reden
voor de populariteit van mezcal. De drank is namelijk ook een goed ingrediënt
voor cocktails. Ook om deze reden kiezen jongeren vaker voor de Mexicaanse drank.
Opvallend is dat juist kleine distilleerderijen in trek
zijn. Deze trend is in Mexico begonnen en verovert langzaam maar zeker de hele wereld.
Hoe groot is de groei van mezcal wereldwijd?
De marktcijfers rondom mezcal liegen er niet om. Hieronder
een greep uit de cijfers met daarbij de verwachting de komende tien jaar:
Land | Marktwaarde in 2025 in miljoenen dollars | Verwachte groei in 2035 in procenten |
VS | 192 | 7,5 |
Duisland | 45 | 7,2 |
Frankrijk | 38 | 7,3 |
Verenigd Koninkrijk | 40 | 7,6 |
Japan | 35 | 7,1 |
China | 25 | 7,8 |
India | 15 | 8,0 |
Hoe de groei van mezcal in Nederland en België is, is niet bekend gemaakt.
Waar is de de populariteit van mezcal het grootst?
De Mexicaanse drank groeit dankzij de stijgende populariteit van cocktails
het hardst in bars, met name cocktailbars. Ook in restaurants wordt steeds
vaker mezcal geserveerd.
Online neemt de verkoop van mezcal snel toe, maar minder
snel dan in de horeca. Slijters lijken volgens de onderzoeken wat achter te
blijven op de rest. Dit heeft mogelijk te maken met het snelle en makkelijke
karakter van het online shoppen.