Het Rode Kruis in Vlaanderen heeft een bijzondere campagne
gelanceerd rondom plasmadonatie. Om aan het benodigde aan plasma te komen worden
bierliefhebbers verleid met gratis biertjes. De actie leidt tot de nodige
ophef,
zo meldt HLN.
FAQ
- Wat biedt het Rode Kruis Vlaanderen precies aan?
Liefhebbers kunnen plasma doneren in ruil voor twee blikken bier.
- Waarom stuit dit op ophef?
Het zou een verkeerd signaal zijn en alcoholgebruik stimuleren.
- Heeft de campagne wel resultaat?
Ja. Er zijn sinds de lancering veel meer aanmeldingen binnengekomen.
Extra stimulans voor plasmadonaties tijdens de vakantie
De vakantieperiode is altijd lastig voor Rode Kruis Vlaanderen.
Doordat veel mensen op reis zijn, wordt er minder plasma gedoneerd. Om het
verschil te maken is er daarom een zomercampagne gelanceerd, waarin
bier
centraal staat.
In ruil voor plasma krijgen donateurs twee blikken bier van
het merk Tout Bien. Een daarvan is een alcoholvrije variant. De ander is naar
keuze een alcoholhoudende variant van het merk.
Het doel van de actie is om meer donoren te werven en dat
lijkt te lukken, maar de stichting stuit nu op heftige weerstand.
Verkeerd signaal
Het Vlaamse Expertisecentrum voor alcohol en andere drugs
(VAD) is op zijn zachtst gezegd niet blij met de actie. Directeur Katleen
Peleman vertelt dat het ‘de boodschap versterkt dat alcohol onschuldig is’.
Het VAD roept het Rode Kruis dan ook op de campagne stop te
zetten.
Bier als symbool
De
bierbrouwerij waarmee samengewerkt wordt geeft aan dat het bier geen lokmiddel is,
maar eerder dient als symbool. Het alcoholvrije biertje staat centraal in de
actie en zou een bedankje zijn voor mensen die plasma doneren.
Daarnaast is er naar keuze een ander biertje te selecteren,
maar die staat niet centraal in de actie van het Rode Kruis. Het idee is juist om
aan te geven dat alcoholvrij een goed alternatief is.
Heeft de plasma-actie wel effect?
De campagne van het Rode Kruis heeft misschien wat stof doen
opwaaien, maar is wel effectief. Er zijn sinds de start al meer dan 30 procent
meer inschrijvingen voor een donatie. Het doel is om ruim 3500 extra donaties
te krijgen en de campagne is daarvoor goed op weg.