Rode Kruis ruilt plasma voor bier, maar stuit op flinke discussie

Nieuws
door Redactie
dinsdag, 05 augustus 2025 om 8:03
Tout Bien Bier
Het Rode Kruis in Vlaanderen heeft een bijzondere campagne gelanceerd rondom plasmadonatie. Om aan het benodigde aan plasma te komen worden bierliefhebbers verleid met gratis biertjes. De actie leidt tot de nodige ophef, zo meldt HLN.
FAQ
  • Wat biedt het Rode Kruis Vlaanderen precies aan?
    Liefhebbers kunnen plasma doneren in ruil voor twee blikken bier.
  • Waarom stuit dit op ophef?
    Het zou een verkeerd signaal zijn en alcoholgebruik stimuleren.
  • Heeft de campagne wel resultaat?
    Ja. Er zijn sinds de lancering veel meer aanmeldingen binnengekomen.

Extra stimulans voor plasmadonaties tijdens de vakantie

De vakantieperiode is altijd lastig voor Rode Kruis Vlaanderen. Doordat veel mensen op reis zijn, wordt er minder plasma gedoneerd. Om het verschil te maken is er daarom een zomercampagne gelanceerd, waarin bier centraal staat.
In ruil voor plasma krijgen donateurs twee blikken bier van het merk Tout Bien. Een daarvan is een alcoholvrije variant. De ander is naar keuze een alcoholhoudende variant van het merk.
Het doel van de actie is om meer donoren te werven en dat lijkt te lukken, maar de stichting stuit nu op heftige weerstand.

Verkeerd signaal

Het Vlaamse Expertisecentrum voor alcohol en andere drugs (VAD) is op zijn zachtst gezegd niet blij met de actie. Directeur Katleen Peleman vertelt dat het ‘de boodschap versterkt dat alcohol onschuldig is’.
Het VAD roept het Rode Kruis dan ook op de campagne stop te zetten.

Bier als symbool

De bierbrouwerij waarmee samengewerkt wordt geeft aan dat het bier geen lokmiddel is, maar eerder dient als symbool. Het alcoholvrije biertje staat centraal in de actie en zou een bedankje zijn voor mensen die plasma doneren.
Daarnaast is er naar keuze een ander biertje te selecteren, maar die staat niet centraal in de actie van het Rode Kruis. Het idee is juist om aan te geven dat alcoholvrij een goed alternatief is.

Heeft de plasma-actie wel effect?

De campagne van het Rode Kruis heeft misschien wat stof doen opwaaien, maar is wel effectief. Er zijn sinds de start al meer dan 30 procent meer inschrijvingen voor een donatie. Het doel is om ruim 3500 extra donaties te krijgen en de campagne is daarvoor goed op weg.
Plaats reactie